علت ریزش شدید جمعیت کلنی در مهر ماه

 

چرا زنبورهای 15 تا 20 قابی مرداد در مهرماه به 5 قاب رسیده و این کاهش شدید جمعیت بخاطر چیست؟


این سوالی است که اکثر همکاران زنبوردار مطرح و شاهد افت جمعیت شدید  در این ماه ( مهر ) میباشند.برای حفظ جمعیت یک کلنی در فصول سال راهکارهایی در اختیار زنبوردار بوده که با کمی مدیریت میتواند شاهد افت شدید جمعیت کلنی های خود نباشد.اواخر اسفند و اوایل فروردین شروع کار زنبورداری در اکثر استانهای کشور به همراه بیداری طبیعت و همزمانی با شکوفایی انواع گلها و گیاهان وحشی و باغی  ، شاهد فعالیت چشمگیر زنبور عسل میباشیم.

انچه موجب تحریک زنبورها برای فعالیت بیشتر در طول زندگی انها میباشد وجود گرده فراوان به همراه شهد در فصل بهار میباشیم . زنبورها با در اختیار داشتن پروتیین گیاهی فراوان که حاصل جمع اوری گرده میباشد ، ما شاهد اوج تخم ریزی ، موم بافی و تولید زنبور نر میباشیم. این فعالیت چشمگیر را باید از وجود گرده فراوان و شهد دانست.

این روند تا انجا ادامه دارد که طبیعت در اوج گلدهی وشادابی قرار داشته باشد . باگذشت فصول و فصل گرما بخصوص در اواخر تیر و اوایل مرداد در اکثر مناطق کشورمان بر میزان گرده ورود به کندو کاسته تا جاییکه بطور کامل قطع میگردد.فعالیت زنبورها هم تدریجی کاسته شده تا جاییکه هیچ دسترسی به گرده و شهد از طبیعت ندارن  در نتیجه کار تخم ریزی ملکه روز بروز کم و کمتر میشود.هرچه این روند (فقدان گرده وشهد)طولانی تر شود بر میزان جمعیت کاسته تر میشود.

امروزه نگاه اکثر پرورش دهنده گان زنبور به برداشت عسل بوده  و در صورت عدم موفقیت در این کار  بخاطر شرایط اب و هوایی واقلیمی زنبورها را مورد بی مهری قرارداده ویا بعد از برداشت عسل کمتر مدیریت  خود را اعمال کرده وانها را بحال خود رها کرده و در نتیجه شاهد افت شدید جمعیت و یا فروپاشی کلنی در مهریا ابان ویا در طول زمستان میباشد.

راه چاره چیست ؟

-   اگر میخواهید جمعیتی متناسب با فصول سال داشته باشید ، میزان گرده وشهد را مدیریت نمایید.
-   قراردادن خمیر گرده در اکثر فصول سال بخصوص مرداد وشهریور برای حفظ میزان پروتیین موجود در کندو که نیاز اساسی زنبور جهت تخم ریزی بکار گرفته میشود و این نیاز باید همیشه در اختیار زنبورها بسته به اقلیم هر منطقه در اختیارشان قرار گیرد.

-   دادن شربت تحریکی به زنبورها بعد از برداشت عسل وجلوگیری از استرس وارده به انها زمانیکه طبیعت فاقد گل وگیاه میباشد.
-   کنترل بیماری و آفات


نتیجه گیری !
انچه در بالا گفته شد باید بپذیریم که برای داشتن یک کلنی با جمعیت خوب میزان پروتیین وشهد مصرفی انها را مدیریت کرده واگر زنبورهای شما دو دوره یا بیشتر در کار تخم ریزی ملکه اختلال پیش اید با توجه به از بین رفتن زنبورهای کارگر پیر ماههای قبل و جایگزین نشدن نوزادان شاهد کم شدن دوسوم از کل جمعیت کندوهای خود بعد از دو دوره قطع تخم ریزی (20 تا 35 روز)خواهید شد و با توجه به فصل پاییز و کوتاه شدن روز و رسیدن فصل سرما امکان جایگزین وجبران برای زنبورها سخت ودر نتیجه شاهد فروپاشی کلنی ها طی فصول سرد سال خواهید شد.

اگر زنبوردار بتواند نیاز غذایی وپروتیینی زنبورها را طی مرداد وشهریور تامین نماید ، وچنانچه شاهد افت جمعیت در کندوها شده آن وقت باید به عواملی چون : ناکارامدی ملکه وبیماری وافات  وشرایط اسکان را مورد بررسی قرارداده  که پیشتر در همین کانال پیرامون انها مفصل توضیح داده شده است.

نویسنده : گلبرار قاسمی